Pazar

23 BİN GENCE FİNANSAL OKURYAZARLIK ÖĞRETTİ

 Visa Europe, ‘Paramı Yönetebiliyorum’ projesi ile 5 yılda 23 bin gence doğrudan finansal okuryazarlık eğitimi verdi. UNDP’nin öngördüğü çarpan etkisine proje 230 bin genci etkiledi. ‘Paramı Yönetibiliyorum’, Romanya’ya bile ihraç edildi.


DR. AYLİN LÖLE
Visa Europe, 2005 yılından bu yana Türkiye’de, finansal okuryazarlık alanında tüketicilerin bilinçlendirilmesi ile ilgili çalışmalar yürütüyor, farklı paydaşları bir araya getirerek, fikir alışverişine imkan sağlayan ortak platformlar yaratıyor. 2009 yılından bu yana ise bu alanda yapılan çalışmaların odak noktasını “Paramı Yönetebiliyorum” projesi oluşturuyor. Visa Europe üye bankaların desteğiyle T.C. Kalkınma Bakanlığı, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve Habitat Kalkınma ve Yönetişim Derneği işbirliği ile hayata geçrilen “Paramı Yönetebiliyorum” projesi, finansal okuryazarlık alanında kamu, özel sektör ve sivil toplum ortaklığı ile gerçekleştirilen ilk proje olma özelliğini taşıyor. Paramı Yönetebiliyorum aynı zamanda Visa üyesi 22 bankanın ortak seferberliği sonucu hayata geçmiş ve 4 yıldır uyumla yürüyen örnek bir sektörel proje olma özelliğini de taşıyor. Visa Europe Bölge Genel Müdürü Berna Ülman, projenin detaylarını Akşam Ekonomi’ye anlattı...Aylin LÖLE

Projenin amacını kısaca öztler misiniz?
Gençlere yönelik bir finansal okuryazarlık ve bütçe yönetimi projesi olan Paramı Yönetebiliyorum, gençler arasında finansal bilinci geliştirerek sürdürülebilir kalkınma sürecine katkıda bulunmayı hedefliyor.  Proje kapsamında akran eğitimi modeli ile, 15-30 yaş arasındaki gençlere kişisel mali kaynaklarını bütçelemelerine ve finansal hizmetlerini doğru kullanmalarına destek olacak ücretsiz eğitim olanağı sunuluyor. Kısa zaman önce, Paramı Yönetebiliyorum web sitesinde (www.paramiyonetebiliyorum.net) hayata geçirdiğimiz online eğitim modülü ile bu  eğitimden faydalanan gençlerimizin sayısının katlanarak artmasını hedefliyoruz.

Proje 5’nci yılına girdi... Sonuçlarını paylaşır mısınız?
Ülke genelinde gençlerimize finansal okuryazarlık ve bütçe yönetimi becerilerini ücretsiz eğitimlerle kazandırmayı hedefleyen projemiz, ilk yılında 57 gönüllü eğitmenimizle 17 ilde, 6 bin katılımcıya ulaşmak hedefiyle yola çıktı. Bugün geldiğimiz noktada, toplam 357 gönüllü eğitmenimizle, 65 ilde Paramı Yönetebiliyorum eğitimleri veriliyor. Bu eğitimlerle 23 bin gence birebir ulaştık. UNDP’nin öngördüğü çarpan etkisi ile Paramı Yönetebiliyorum 230 bin kişinin hayatını olumlu yönde etkiledi.  Paramı Yönetebiliyorum eğitimlerinin en önemli başarısı finansal konularda gençlerde tutum değişikliği yaratması oldu. Projenin etki analizi sonuçlarına göre, aylık harcamalarını takip eden gençlerin oranı 8 puan artarken, her zaman bütçe yaptığını belirten gençlerin oranı eğitime katıldıktan sonra 10 puan yükseliyor. Yaptıkları bütçeye sadık kalan gençlerin oranın da ise 16 puanlık bir artış görülüyor. Bu sonuçlar, eğitime katılan gençlerin, bütçe yapma ve kontrollü harcama alışkanlığı kazandığını ortaya koyuyor.

Proje Romanya’ya da ihraç edildi
Paramı Yönetebiliyorum projesinin modelini, eğitim içeriklerini, yönetim şeklini proje ortaklarımız ile birlikte Türkiye’de geliştirdik. Projemiz, eğitim içeriği, başarılı sonuçları ve tüm bankaları kapsayan katılımcı modeliyle Visa Europe’taki diğer ülkeler için de önemli bir örnek oldu. Bir anlamda, ödeme sistemlerinde uzun süredir teknolojik yenilik ihraç eden ülkemiz, finansal okuryazarlık alanında da kurumsal sorumluluk projesi ihraç eder konuma geldi. Paramı Yönetebiliyorum projesini 2012 yılında Romanya’ya ihraç ettik. BaniIQ yani ParaIQ adını alan proje Visa Romanya ile Romanya Tüketiciyi Koruma Kurumu, Eğitim Bakanlığı, Junior Achievement ve UNDP işbirliğiyle faaliyet gösteriyor. İsrail’de de uygulanan projemizin gelecek dönemde farklı ülkelerde de hayata geçmesini bekliyoruz.

OECD ve BM de yakından takip ediyor
Projemiz, OECD ve Birleşmiş Milletler (BM) gibi uluslararası kuruluş ve platformlar tarafından da ilgiyle karşılanıyor. 3 Ekim 2013 tarihinde, Birleşmiş Milletler (BM) Genel Sekreter Yardımcısı Sigrid Kaag ile Visa Europe olarak İstanbul’da bir araya geldik.  Buluşmamızda, genel anlamda finansal okuryazarlık konusunu ele almanın ötesinde, “Paramı Yönetebiliyorum” projesinde gelinen noktayı da değerlendirme fırsatı yakaladık. Finansal okuryazarlık alanında işbirliği olanaklarını görüştük. 31 Ekim 2013 tarihinde ise OECD’nin davetlisi olarak OECD/INFE/GFLEC Finansal Okuryazarlığın Geliştirilmesi için Küresel Politika Araştırma Sempozyumu’nda Paramı Yönetebiliyorum projesini, yenilikçi yönleriyle sunduk. OECD’nin Paris’teki genel merkezinde, OECD Genel Sekreter Yardımcısı Rintaro Tamaki ve Fransa Merkez Bankası Başkanı Christian Noyer ortak evsahipliğinde gerçekleşen sempozyumda, projemizi tüm dünyadan kamu temsilcileri, sivil toplum ve akademisyenlere anlatma fırsatı yakaladık.

‘En iyinin En iyisi’ ödülünü bile aldı
Paramı Yönetebiliyorum bugüne kadar çok sayıda ödül aldı. 2010’da KSS Pazar Yeri Etkinliğinde en iyi beş kurumsal sosyal sorumluluk projesi arasına girdi. 2011 yılında Avrupa genelinde yüzlerce bankanın katılımı ile gerçekleşen “Insights” Konferansı’nda jüri tarafından En İyi Kurumsal Sosyal Sorumluluk projesi seçildik. Aynı konferansta Avrupa’nın 36 ülkesinden katılan bini aşkın banka temsilcisinin katıldığı SMS oylamasıyla da ‘Best of the Best’ (En İyinin En İyisi) ödülüne layık görüldü. 9 Ekim 2013 tarihinde düzenlenen 11. Altın Örümcek Web Ödülleri’nde jüri değerlendirmesi sonucunda ise Sivil Toplum Organizasyonları / Sosyal Sorumluluk kategorisinde en iyi 2’nci web sitesi ödülünü almaya hak kazandı.




0 yorum:

Yorum Gönder

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites