Salı

SÖYLEŞİ; ECZACIBAŞI GİRİŞİM PAZARLAMA DİREKTÖRÜ GELİNCİK ONAN


Cinsel Eğitimi Kışlalara Taşıdı, 3 Milyon Askere 'Korunmayı' Öğretti...

Türkiye’de cinsel sağlık bilinci oluşmuş potansiyel tüketicilerin kişi başı yıllık prezervatif tüketim ortalaması yaklaşık 2-3 adet. Bu rakam pek çok Avrupa ülkesinin çok gerisinde; yaklaşık 3’te 1’i ya da 4’de 1’i diyebiliriz. Özetle rakamlar pek iç açıcı değil yani. Eczacıbaşı Holding bünyesindeki Girişim Pazarlama’nın prezervatif markası OKEY de haliyle Türkiye’de zor olanı yapıyor, cinsel sağlık konularında ciddi bir bilgi açlığının ve eksikliğinin var olduğunu bu ülkede toplumu bilinçlendiriyor. Yapılan çalışmalar içerisinde kuşkusuz en çok dikkat çekeni ve aslında da pek de bilinmeyeni, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-UNFPA, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Sağlık Bakanlığı’nın ortak yürüttüğü Üreme Sağlığı Programı’na verilen destek. Bu desteğin anlamı şu: Yılda 400 bin asker, OKEY’in katkısıyla üreme sağlığı eğitimi alıyor ve içlerinde çoğu prezervatifin ne olduğunu hayatında ilk kez askerde öğreniyor! Bugüne kadar 3 milyon askere eğitim verildiğini belirten Eczacıbaşı Girişim Pazarlama Pazarlama Direktörü Gelincik Onan, OKEY’in, sosyal sorumluluk projelerini anlattı…

Eczacıbaşı’nın prezervatif markası OKEY, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Sağlık Bakanlığı’nın Üreme Sağlığı Programı’na destek veriyor. Yılda 400 bin askere üreme sağlığı eğitimi verip, onları prezervatifle tanıştırıyor...

Konu cinsel sağlık, ürün prezervatif, ülke de Türkiye olunca, sosyal sorumluluk sizin için başlı başına zor bir iş değil mi?

Sosyal sorumluluk projelerimizin genel başlığının cinsellik olması, başka alanlardaki sosyal sorumluluk projelerine kıyasla daha farklı bariyerleri aşmamızı gerektiriyor. Aile, okul gibi temel öğrenme kanallarında sınırlı düzeyde edinilen bilgiyi, yeterli düzeye getirmeyi amaç ediniyoruz. İnsanların belki konuşmaya bile çekinecekleri bir konuda, onların projeye dahil olmasını bekliyoruz. Bu noktada iç görülerini iyi analiz edip, çekingenliklerini en düşük düzeye indirmek için ekstra çaba sarf etmemiz gerekiyor. Kullandığımız dili seçme konusunda çok titiz davranıyoruz.

MARKANIN TEMELİ SOSYAL SORUMLULUK 
OKEY’in sosyal sorumluluğa bakışı nasıl peki? 
Okey markasının doğuşu kendi içinde bir sosyal sorumluluk projesidir. Şöyle ki; 80’li yılların sonunda “aile planlama” kavramı Türkiye’de ilk kez konuşulmaya başlamıştı. Hızlı nüfus artışının kontrol altına alınması gereği toplumsal bir mesele haline gelmişti, ancak toplum doğum kontrolüne hazırlıklı ve eğitimli değildi. Doğum kontrolü için de en pratik araç prezervatifti ancak Türkiye’de satışa sunulan ve rahat ulaşılabilir güvenilir tek bir ürün yoktu. Bu dönemde şirket yöneticilerimiz, Aile Planlama Vakfı ile bir araya gelerek Türkiye’de sağlıklı bir aile planlama bilincinin yerleşebilmesi için prezervatifin ulaşılabilir bir ‘ürün’ olması gerektiği konusunda hemfikir oldular ve ilk Türk prezervatif markasını yaratmaya karar verdiler. Sosyal sorumluluk misyonuyla yaratılmış bir marka olan OKEY de tüm marka çalışmalarını yürütürken sosyal sorumluluk projelerine de planlarında her yıl yer vermeye devam etti.

KIŞLA AYRIMI YAPMIYORLAR 
Bugüne kadar hayata geçirdiğiniz projeler arasında en büyük kitleye ulaşan yanılmıyorsam, askerlere yönelik verdiğiniz üreme sağlığı eğitimleri… 
OKEY, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu (UNFPA), Türk Silahlı Kuvvetleri ve Sağlık Bakanlığı’nın ortak yürüttüğü Üreme Sağlığı Programı’na destek veriyor. Bu program ile yılda 400 binin üzerinde askere üreme sağlığı eğitimleri veriliyor. Bugüne kadar toplam 3 milyona yakın genç erkeğe ulaşıldı.

Eğitim konusunda öncelik verdiğiniz hangi iller var? 
Belirli bir bölgede özelleşme yok, Tüm Türkiye’deki kışlalarda gerçekleştiriliyor.

BİLGİ AÇLIĞININ BOYUTUNU GÖRDÜK 
Peki bu eğitimler sırasında sizi en çok etkileyen ne oldu?
Mehmetçiğe verilen üreme sağlığı eğitimleri bizi en çok etkileyen projelerden biriydi. Katılımcıların bir çoğunun hayatında prezervatifi ilk defa bu eğitimlerde görmeleri, bu konuda ülkemizdeki bilgi açlığının boyutunu ne ölçüde büyük olduğunu görmemizi sağladı.

KAHVEYE GİDİP ‘ÇAYLAR BİZDEN’ DİYOR 
Bir de çok dikkat çeken ‘Çaylar Bizden’ çalışması var. Bunun içeriğinden bahseder misiniz?
OKEY’in İstanbul’da 200 kahvehaneyi kapsayan “Çaylar Bizden” aktiviteleri ile 30 bini aşkın kişiye cinsel sağlık konularında bilgilendirme yapıldı ve ürün dağıtıldı. Her yıl Temmuz ve Ağustos aylarında Ege ve Akdeniz bölgeleri sahil şeridini kapsayan roadshow aktiviteleri ile mini esnaflar, kahvehaneler, benzin istasyonları, halk plajları,eğlence mekanları, cafeler, şehir meydanlarında çeşitli aktiviteler ve bilinçlendirme faaliyetleri de yapıyoruz.

BÜTÇENİN % 10’UNU AYIRIYOR 
Geçen yıl yaptığınız işlere ne kadar bütçe ayırdınız? Bu yıl için rakam belli mi?
Her yıl düzenli olarak gerçekleştirilen sosyal sorumluluk çalışmalarını 2010’da da gerçekleştirdik. Bu çalışmalara ek olarak geçtiğimiz yıl üniversite yurtlarına OKEY ilk prezervatif markası olarak girdi. 2 binin üzerinde katılımın sağlandığı projede, üreme sağlığı ve güvenli cinsel davranışla ilgili eğitimler verildi ve 10 bin adet prezervatif numunesi dağıtıldı. Tüm bu sosyal sorumluluk projelerimize ayırdığımız toplam bütçe, aktif pazarlama bütçemizin yüzde 10’unu oluşturdu. Sosyal sorumluluk projelerimizi dönemsel çalışmalar yerine düzenli olarak gerçekleştirdiğimiz bir görev olarak görüyoruz. Bu sene de aynı şekilde toplam bütçenin yaklaşık yüzde 10’unu bu projeler için harcayacağız. Her yıl yaptığımız projelere ek olarak, konuşulması zor olan konular için internet mecrasını kullanmak amacıyla çeşitli projeler üzerinde çalışmalarımızı başlattık.

GENÇLER ‘ROMANTİK GECELER’DE BULUŞTU 
Üniversitelerde yaptığınız bu aktivitelerden bahseder misiniz?
Büyük şehirlerde gençlerin buluşma noktası olan cafe vb yerlerde her yıl Şubat-Mart aylarında tanıtım aktiviteleri gerçekleştiriyoruz. Bugüne kadar yaklaşık 35 bin kişiye güvenli cinsel davranış hakkında bilgi verdik, numune dağıttık. 1 Aralık Dünya AIDS Günü’nde de Türkiye genelinde 90’ın üzerinde üniversiteyi 1 hafta boyunca ziyaret ederek öğrencilere üreme sağlığı ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar konusunda eğitimler verdik, 65 bin ürün dağıttık. Üniversitelere yönelik etkinliklerini bahar şenlikleri, futbol festivali, akran eğitimleri gibi farklı aktivitelerle yıl içinde de sürdürerek, 165 bin öğrenciye ulaştık. Ayrıca, Kadıköy Belediyesi Sağlık ve Sosyal Dayanışma Vakfı etkinliklerinde stant açarak 10 bin ürün dağıttık. Üniversite yurtlarına ilk prezervatif markası olarak girerek “Romantik Geceler” başlığı altında film gösterimleri yaptık, en iyi aşk senaryosu yarışması düzenledik ve 2 binin üzerinde katılım sağladık. Proje kapsamında 10 bin prezervatif numune dağıtıldı. Doktorları ziyaret eden OKEY Cinsel Sağlık uzmanları ise, İstanbul’daki 2 bin 240 doktora 250 lansman seti, 3 bin adet kayganlaştırıcı numune ve 5 bin adet prezervatif dağıttı.

REKABETİN YERİNE TAKDİR VAR 
Bugüne kadar ‘Keşke biz yapsaydık’ dediğiniz bir iş oldu mu? 
Sosyal sorumluluk projelerinin temelinde, yaşadığımız topluma karşılık beklemeksizin bir katkı sağlama amacı güdülüyor. Dolayısıyla diğer aktivitelerde yaşanan rekabet, bu alanda yerini projeyi gerçekleştirenleri içtenlikle takdir etmeye bırakıyor...

TOPLUMUN BEKLENTİLERİ ANALİZ EDİLMELİ 
Tüm bu konuştuklarımızdan yola çıkacak olursak, gözlemlerinize dayanarak Türkiye’de sosyal sorumluluk konusunda nasıl bir strateji izlenmesi gerektiğini özetleyebilir misiniz? 
Diğer birçok konuda olduğu gibi, sosyal projeler gerçekleştirilirken de dünyanın farklı coğrafyalarında uygulanan projelerin sorgulanmaksızın ülkemizde de uygulanmaya çalışıldığına zaman zaman şahit oluyoruz. Ancak her toplumun farklı ihtiyaç ve gereksinimlerinin olduğu gerçeğinden yola çıkarak, kendi toplumumuzun beklentilerini iyi analiz ederek atılan adımların, yapılan projeleri anlamlı hale getireceğine ve başarılı kılacağına inanıyorum.

0 yorum:

Yorum Gönder

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites